CoderDojo Turnhout - 10/11/2018

Jeugdhuis Wollewei - CoderDojo Turnhout - 10/11/2018

Jeugdhuis Wollewei
zaterdag 10.11.2018
Van 9:30 To 12:30
Jeugdhuis Wollewei
BETurnhoutDraaiboomstraat2300
Toon op kaart
0 Deelnemers

LET OP: de dojo in Turnhout gaat voortaan door in de voormiddag!
Over CoderDojo
CoderDojo  organiseert gratis programmeerclubs, de zogenaamde "Dojo's". Op die Dojo's leren meisjes en jongens programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.
Dojo's worden op vrijwillige basis opgezet en gerund door vrijwilligers. Enerzijds zijn dit coaches met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. Anderzijds hebben we ook cooks die de praktische organisatie van de Dojo op zich nemen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers wereldwijd.  CoderDojo wilt aan iedereen tonen dat programmeren niet enkel voor nerds is. Onze coders bouwen super leuke projecten en zijn daarom het voorbeeld bij uitstek dat technologie tof kan zijn. CoderDojo heeft daarom maar één regel: "Above all: be cool!".

Praktische informatie

We starten om 9u30 en eindigen rond 12u30.
Om 12u00 tonen de kinderen wat ze gebouwd hebben. Het zou leuk zijn als de ouders dan terug aanwezig zijn om te kijken.
Het aantal plaatsen is beperkt, inschrijven is noodzakelijk. Na de inschrijving krijg je een toegangsticket via mail. Heb je deze mail niet ontvangen, contacteer ons dan via turnhout@coderdojobelgium.be, dan kijken we het na.
Ben je ingeschreven, maar kan je toch niet komen? Stuur een mailtje naar turnhout@ we je plaats kunnen vrijgeven aan iemand anders. Niets laten weten = niet cool! Kom je niet opdagen zonder te verwittigen, dan verhuis je naar de wachtlijst...
Er wordt een pauze voorzien. 
Geen ticket kunnen bemachtigen? Je kan je registreren op de wachtlijst.
Ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn maar dienen wel steeds contacteerbaar te zijn.

Meer tonen
Breng zeker een laptop mee. Heb je zelf geen laptop, dan kan je er misschien een lenen van je broer, ouders, familie, ... We hebben enkele reservelaptops. Wij zorgen voor de nodige programmeersoftware.
Op  je meer praktische info, ...


Registreren & annuleren
Het inschrijvingsformulier zal voornamelijk persoonlijke gegevens verzamelen over de  deelnemer. In enkele gevallen zal ook bijkomende informatie over de ouder/voogd worden gevraagd, en dat zal dan ook expliciet vermeld worden. We vragen bij de inschrijving aan alle deelnemers om een e-mailadres en telefoonnummer van de ouders of voogd op te geven. Indien nodig  zal CoderDojo  rechtstreeks contact opnemen met de ouders of voogd.
We waarderen het dat deelnemers de tijd nemen om hun bestelling actueel te houden, en als je niet aanwezig kan zijn, is het gemakkelijk om jouw inschrijving te annuleren vanuit jouw Eventbrite account. Meld je aan bij Eventbrite.com, ga naar de pagina tickets, en zoek uw bestelling. Klik op jouw bestelling om gedetailleerde informatie te bekijken, en selecteer vervolgens "Order annuleren" om uw inschrijving te annuleren. Je zal een e-mail ontvangen om de annulering te bevestigen. Blijkt dat niet meteen te lukken, dan kan je ons altijd contacteren via turnhout@coderdojobelgium.be.

Trajecten
Er zijn verschillende trajecten waaraan je kan deelnemen. Als je nog helemaal geen ervaring hebt,  start je best met Scratch. Deze (extra) trajecten gaan meestal door in Turnhout. Mogelijks kan je in een bepaalde maand niet inschrijven voor een bepaald traject. Dit heeft te maken met de beschikbaarheid van de coaches.

Scratch: Logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren. Hierbij maakt de gebruikte programmeertaal zelfs niet uit. Scratch maakt het makkelijk om de logica van het programmeren te begrijpen door zijn speelse presentatie, die vergelijkbaar is met Legoblokjes. Je kan met Scratch allerlei games en verhaaltjes maken: ideaal om je creativiteit los te laten! Voor het Scratch-traject heb je geen voorkennis nodig. Het is dan ook een goed idee om hiermee te beginnen als je voor het eerst naar een Dojo komt. De andere trajecten gaan er vanuit dat je al een paar keer Scratch hebt gevolgd.
Robots: Wanneer je je weg kan vinden in Scratch, kan je ook een mBot programmeren. Meestal hebben we ook nog andere robots bij die jullie mogen programmeren.
Arduino: Een Arduino is een kleine microcontroller die gemakkelijk kan geprogrammeerd worden en dan zelfstandig kan werken. In dit traject leer je *** je een verkeerslicht, alarmsysteem en nog veel meer kan maken.
3D printing: Maak je eigen ontwerp en laat deze 'afdrukken'.
Unity: Hiermee maak je een minecraftkloon. Je gebruikt C Sharp en Unity.


Vragen
Contacteer ons via turnhout@coderdojobelgium.be! Tot snel!

Wij respecteren je privacy
CoderDojo is leuk en daarom tonen wij graag waar we mee bezig zijn. We nemen tijdens onze activiteiten foto’s van onze deelnemers en begeleiders die we daarna op sociale media plaatsen. Het kan gebeuren dat je zoon of dochter daarom gefotografeerd of gefilmd wordt tijdens een CoderDojo activiteit. Wij gebruiken dit beeldmateriaal niet op flyers of voor uitvoerige campagnes zonder hiervoor nog eens expliciet toestemming te vragen. Indien je liever wilt dat geen foto’s van je kind gebruikt worden, kan je dat tijdens het registreren aangeven.
We respecteren bovendien ook je data. Meer weten? Bekijk dan zeker even onze privacy verklaring op de website.

Pop Title
Pop TextPop Button1Pop Button2