CoderDojo Brugge - 26/01/2019

VIVES - Campus Brugge - CoderDojo Brugge - 26/01/2019

VIVES - Campus Brugge
zaterdag 26.1.2019
Van 9:00 To 12:00
VIVES - Campus Brugge
BEBrugge10 Xaverianenstraat8200
Toon op kaart
0 Deelnemers

Inschrijven is mogelijk vanaf 22/12/2018

Over CoderDojo
CoderDojo  organiseert gratis programmeerclubs, de zogenaamde "Dojo's". Op die Dojo's leren meisjes en jongens programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen enzovoort. Ze ontmoeten gelijkgestemde deelnemers en laten elkaar zien waaraan ze gewerkt hebben. CoderDojo maakt van ontwikkelen en programmeren een superleuke, keigezellige en megatoffe leerervaring.
Dojo's worden op vrijwillige basis opgezet en gerund door vrijwilligers. Enerzijds zijn dit coaches met voldoende ICT-kennis en de juiste drive om jongeren te coachen. Anderzijds hebben we ook cooks die de praktische organisatie van de Dojo op zich nemen. CoderDojo legt sterk de nadruk op open source en vrije software. De beweging heeft een snel groeiend netwerk van leden en vrijwilligers wereldwijd.  CoderDojo wilt aan iedereen tonen dat programmeren niet enkel voor nerds is. Onze coders bouwen super leuke projecten en zijn daarom het voorbeeld bij uitstek dat technologie tof kan zijn. CoderDojo heeft daarom maar één regel: "Above all: be cool!".

Praktische informatie
Je kan deelnemen tussen 7 en 18 jaar. Ben je  jonger dan 12 jaar dan word je het best begeleid door (een van) je ouders. Je ouders hoeven niet de hele tijd aanwezig te zijn, maar moeten wel in de buurt blijven zodat we hen kunnen contacteren. We appreciëren het als ouders een halfuur voor het einde van de Dojo terugkeren om het toonmoment mee te maken en de vrijwilligers achteraf wat te helpen bij het opruimen.
Je dient te beschikken over een laptop. De coaches zullen ervoor zorgen dat alle benodigde software geïnstalleerd zal worden of zullen je vooraf laten weten als je iets specifieks nodig hebt. Heb je echt geen laptop, geef dit aan en dan zal CoderDojo proberen een draagbare computer te voorzien.

Registreren & annuleren
Het inschrijvingsformulier zal voornamelijk persoonlijke gegevens verzamelen over de  deelnemer. In enkele gevallen zal ook bijkomende informatie over de ouder/voogd worden gevraagd, en dat zal dan ook expliciet vermeld worden. We vragen bij de inschrijving aan alle deelnemers om een e-mailadres en telefoonnummer van de ouders of voogd op te geven. Indien nodig  zal CoderDojo  rechtstreeks contact opnemen met de ouders of voogd.
We waarderen het dat deelnemers de tijd nemen om hun bestelling actueel te houden, en als je niet aanwezig kan zijn, is het gemakkelijk om jouw inschrijving te annuleren vanuit jouw Eventbrite account. Meld je aan bij Eventbrite.com, ga naar de pagina tickets, en zoek uw bestelling. Klik op jouw bestelling om gedetailleerde informatie te bekijken, en selecteer vervolgens "Order annuleren" om uw inschrijving te annuleren. Je zal een e-mail ontvangen om de annulering te bevestigen. Blijkt dat niet meteen te lukken, dan kan je ons altijd contacteren via brugge@coderdojobelgium.be.


Meer tonen
Trajecten
Er zijn verschillende trajecten waaraan je kan deelnemen. Als je nog helemaal geen ervaring hebt,  start je best met Scratch.


ScratchHet logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren, waarbij de gebruikte programmeertaal zelfs niet uitmaakt. Een speelse presentatie, vergelijkbaar met Lego, maakt het makkelijk om de benodigde logica te bevatten en het eindresultaat wordt enkel beperkt door hun eigen creativiteit. De overige aangeboden trajecten gaan er vanuit dat de programmatische logica aanwezig is door Scratch. 



Python  Het logisch denken om kleine deelproblemen in een groter geheel op te lossen is een belangrijke basisvereiste bij het programmeren. Python is een tekstuele programmeertaal waarbij je objectgeoriënteerd leert programmeren.  Dit heeft geen visueel eindresultaat, waardoor dit eerder gebruikt zal worden om data op te slaan & berekeningen uit te voeren. 



Arduino Een modern apparaat werkt met digitale I/O-poorten: data kan ingelezen worden & componenten aangestuurd worden aangestuurd. Dit kan in beperkte maten vergeleken worden met AND-, OR-, NOT-, NAND-, NOR-, XOR- en XNOR-poorten om zowel het probleemoplossend als logisch denken te stimuleren, waarbij beide een belangrijk onderdeel zijn in het kader van het leren programmeren en elektronische componenten samen te voegen tot een werkende robot. 



HTML/CSS  Eén van de basistalen van het internet om een website te ontwerpen is HTML en CSS. HTML zorgt voor de structuur van informatie, terwijl CSS voor een aantrekkelijk visueel geheel zal zorgen. Op die manier is het mogelijk om een eigen website te maken, en zorgen wij ervoor dat dit bereikbaar is via het internet. 



Lego Mindstorms Met LEGO MINDSTORMS EV3 verloopt het bouwen, programmeren en besturen van je eigen LEGO robots sneller, slimmer en leuker dan ooit tevoren. Volg de eenvoudige stappen hieronder, en voor je het weet bestuur je robots die rijden, schieten, glijden, wandelen, slaan en ronddraaien, om maar enkele van de handelingen te noemen die deze geweldige robots kunnen uitvoeren. 


Vragen
Contacteer ons via brugge@coderdojobelgium.be! Tot snel!

Wij respecteren je privacy
CoderDojo is leuk en daarom tonen wij graag waar we mee bezig zijn. We nemen tijdens onze activiteiten foto’s van onze deelnemers en begeleiders die we daarna op sociale media plaatsen. Het kan gebeuren dat je zoon of dochter daarom gefotografeerd of gefilmd wordt tijdens een CoderDojo activiteit. Wij gebruiken dit beeldmateriaal niet op flyers of voor uitvoerige campagnes zonder hiervoor nog eens expliciet toestemming te vragen. Indien je liever wilt dat geen foto’s van je kind gebruikt worden, kan je dat tijdens het registreren aangeven.
We respecteren bovendien ook je data. Meer weten? Bekijk dan zeker even onze privacy verklaring op de website.

Pop Title
Pop TextPop Button1Pop Button2